Kokeileva Suomi -blogi

Kokeilemisen portaat ja sokeat pisteet

Anssi Tuulenmäki Julkaisupäivä 8.9.2016 15.26 Blogit

Olen yhdessä MIND-tiimini kanssa tehnyt paljon kokeilemalla kehittämistä, puhunut siitä, kouluttanut, tutkinut ja konsultoinut. Seuraavassa pohdin niitä tasoja ja epäjatkuvuuskohtia, joita olemme havainneet kokeilemiseen liittyvän osaamisen kehittymisessä - yksilöissä, tiimeissä ja organisaatioissa.

Kokeilemalla kehittämisen ytimessä on kyky kokea kehitettävä asia ja reflektoida tätä kokemusta. Liian usein näen kehitystoimintaa, joka on kuin uimakoulu, jossa ei mennä veteen. Vettä ei koeta: mietitään jakkupuku päällä ja kravatit kaulassa neukkarissa, että mitä se voisi olla. Tehdään tekstejä, kuvioita ja lasketaan numeroita. Tehdään kaikkea mahdollista asian ympärillä, mutta ei mennä veteen kokemaan, miten se vesi kantaa, miten se pärskyy, ja miltä liikkeet vedessä oikeasti tuntuvat. Ilman kokemusta ei voi saada suoraa, realistista palautetta, ja ilman palautetta mikään ei aidosti kehity. Tämä on nollataso, edellytys kokeilemiselle.

Kun ihmiset oivaltavat kokemisen ja reflektoinnin tärkeyden ja tekevät ensimmäisiä kokeilujaan, se synnyttää usein väistämättä innostusta. Tunne-energia alkaa nousta, ja ihmiset ovat kykeneviä rakentamaan jotain, joka symboloi kehitettävää asiaa: perustettavalle firmalle tehdään logo ja nimi ja uudesta ideasta rakennetaan pahvilaatikko-proto. Symboli on jotain, jolla voi kommunikoida sisäisesti ja ulkoisesti sitä, mitä ollaan tavoittelemassa. Ilman riittävää tunneperäistä innostusta ja symbolia asia ei etene, vaan se unohtuu muiden tulipalojen alle. Uuden luominen vaatii aivan eri tavalla innostusenergiaa kuin valmiiksi mietityn liukuhihnan osana oleminen.

Seuraavalla tasolla syntyy itsekantava tiimi, joka ei ole enää riippuvainen ulkopuolisesta energiasta. Tiimi pystyy etenemään asiassa niin, että he kykenevät määrittämään alustavan arvolupauksen ja asian merkityksen itselleen ja maailmalle. He pystyvät vastaamaan kysymykseen siitä, mistä on kysymys.

Seuraava kriittinen vaihe ja osaaminen liittyy siihen, kun tullaan ulos uskovaisten ryhmästä ja altistetaan oma idea ulkopuoliselle kokemukselle ja palautteelle. Nyrkkisääntönä on, että mitä nopeammin ja useammin uusi idea altistetaan oikean kohderyhmän palautteelle, sitä parempi prosessi on oppimisen kannalta. Olennaista on ymmärtää, että asiakkaan on aidosti koettava asia; pelkkä kysely ei riitä. Kysely ei ole kokeilu.

Kun ihmisiltä aikanaan kysyttiin, haluatko nostaa rahaa pankin seinästä, vastaus oli kieltävä. Siksi kannattaa kysyä vasta sitten, kun asiakas on kokenut asian. Kannattaa myös miettiä, miten se kokemus saataisiin aikaan mahdollisimman halvasti ja nopeasti. Puhumme tässä yhteydessä kokeilemisen ja kokemisen ideoista. Moni hyvä idea on tyssännyt siihen, että sitä ei ole uskallettu tai jaksettu viedä asiakkaalle asti - tai se on viety asiakkaalle aivan liian myöhään, kun henkiset ja muut investoinnit on jo tehty väärään asiaan. Moni hyväksi luultu idea on paljastunut kokonaan tai osin huonoksi tässä kohtaa. Haluaako asiakas? Näytä, älä väitä.

Kun uusi idea ja tekeminen on altistettu asiakkaalle, käy yleensä nopeasti ilmi todellinen lista asioita, joita asiakas uuteen asiaan haluaa. Pystymmekö toteuttamaan tämän listan, on siten seuraava olennainen kysymys ja taso. Yhden kerran toteuttaminen on saavutus sinänsä, mutta asian toistettavuus ja sitä myötä kasvattaminen on yleensä vielä tärkeämpää, ainakin kaupallisessa maailmassa. Moni hyvä idea on protoon asti onnistunut, mutta skaalatussa jutussa alkuperäinen idea on vesittynyt.

Korkeimpana tasona on sitten uuden asian institutionalisoituminen eli vakiinnuttaminen pysyviksi rakenteiksi ja toimintatavoiksi. Jokaisella tasolla vaaditaan uusia resursseja, uutta osaamista, yleensä uusia ihmisiäkin. Kerro jos tarvitset tukea, autamme mielellämme. Hop, hop! Siitä vain kipuamaan kokeilemisen kyvykkyyden portaita!

Lisää kommentteja

Syötä kommenttisi tähän.

Kokeileva Suomi -blogissa julkaistaan kokeiluihin ja kokeilukulttuuriin liittyviä kirjoituksia. Tekstit toimitetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Jos haluat ehdottaa omaa kirjoitustasi Kokeileva Suomi -blogiin, ota yhteyttä: kokeilut(at)vnk.fi.