FI SV EN

Mesenaatti rakentaa Kokeilevan Suomen digialustan - Ambientia voitti hackathonin

Valtioneuvoston viestintäosasto 31.10.2016 16.45
Tiedote 468/2016

Valtioneuvoston kanslia on valinnut toimittajan, jonka kanssa se rakentaa uuden digitaalisen alustan. Sen avulla ideoita, kokeiluja ja ratkaisuja voidaan kehittää, tukea ja rahoittaa yhdessä. Alusta auttaa myös tiedon levittämisessä ja karttumisessa. Toimittajaksi valittiin Mesenaatti.me Oy, joka on suomalainen uranuurtaja yhteiskunnallisten ja kulttuurihankkeiden joukkorahoituksen kehittäjänä.

- Mesenaatti valikoitui suunnittelukilpailumme voittajaksi, koska tuomaristo katsoi heillä olevan uskottavin toteutussuunnitelma. Heidän ehdotuksensa nähtiin myös vastaavan eri käyttäjäryhmien tarpeita parhaiten, summaa projektipäällikkö Ira Alanko valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hankkeesta.

- Tämä on rohkea avaus valtiolta. Sellainen hyppy tuntemattomaan, jota tarvitaan, jotta aidosti uutta voi syntyä. Tiedämme, miten vaikeaa pienen toimijan on saada uusia innovaatioita läpi ja asioita eteenpäin. Erityisen hienolta valinta tuntuu, koska tämä on myös ensimmäisiä kertoja, jolloin valtio tekee IT-hankinnan suunnittelukilpailun perusteella. Odotamme innolla yhteistyötä, sanoo tuottaja Tanja Jänicke Mesenaatista.

Voittajan valitsi riippumaton tuomaristo, joka käsitteli kilpailutyöt anonyymisti, eli tuomaristo ei tiennyt minkä tiimin kilpailutyötä pisteyttivät. Tuomariston jäseniä olivat toimialajohtaja Max Hamberg valtioneuvoston kansliasta, erityisasiantuntija Markus Rahkola valtiovarainministeriöstä, asiantuntija Kalle Nieminen Sitrasta ja toimitusjohtaja Hanna Äijälä Pivo Wallet Oy:sta.

Suunnittelukilpailun osana järjestettiin viime viikolla paripäiväinen hackathon-tapahtuma. - Hackathonin aikana osallistujat kirkastivat kilpailutyönsä sisältöä ja saivat palautetta lähestymistavastaan, kertoo Kokeileva Suomi -hankkeen erityisasiantuntija Johanna Kotipelto.

Hackathonilla oli oma erillinen raatinsa, jossa toimivat startup-neuvonantaja Peter Vesterbacka, robotiikan moniottelija Cristina Andersson, digitalisti visionääri Mikael Jungner, some-strategisti Tuija Aalto ja yrittäjätaustainen virkamies Aleksi Kopponen. Hackathonin voittaja valittiin pitchausten eli kilpailutöiden lyhyiden esittelyiden perusteella.

- Slushin perustanut Peter Vesterbacka haastoi lavalla esiintyneitä tiimejä tavoittelemaan Amerikoita tai Aasiaa ja kiritti myös ostajaa hakemaan vielä parempaa ratkaisua, kertoo hackathon-rupeaman vetänyt Johanna Kotipelto

Hackathonin pitchaukset voitti Ambientia Group Oy, joka palkittiin työstään 10 000 euron palkinnolla. Ambientia on Hämeenlinnasta lähtöisin oleva ohjelmistoyritys ja it-palvelutalo, joka on erikoistunut digitaalisten palvelujen luomiseen ja työskentelykulttuurin uudistamiseen.

- Olimme iloisia kun pitchin arvostellut asiantuntijaraati nosti meidät hackathonin voittajaksi, sillä koimme suunnittelukilpailun aiheen sekä itsellemme että yhteiskunnalle tärkeäksi. Tapahtuman järjestelyt olivat mainiot, kommentoivat Aki Salmi, Jarmo Kniivilä, Juha Krapinoja ja Juha Pihlaja Ambientialta.

Kokeilujen yhteiskehittämis- ja joukkorahoitusalustan beta-version on tarkoitus valmistua tämän vuoden puolella. - Suurelle yleisölle alusta avautuu ensi vuoden alkupuolella, näillä näkymin helmikuussa, projektipäällikkö Ira Alanko kertoo. - Täytämme osaltamme hallitusohjelman innovatiivisten hankintojen viiden prosentin tavoitetta. Kiitämme Tekesiä ja Hanselia saamastamme suuresta tuesta, Alanko sanoo.

Suunnittelukilpailusta enemmän täällä

Lisätietoja: projektipäällikkö Ira Alanko, Kokeileva Suomi, valtioneuvoston kanslia, p. 0295 160 028, ira.alanko(at)vnk.fi , erityisasiantuntija Johanna Kotipelto, Kokeileva Suomi, valtioneuvoston kanslia, p. 0295 160 206, johanna.kotipelto(at)vnk.fi , tuottaja Tanja Jänicke, Mesenaatti.me Oy, p. 050 382 0333, tanja(at)mesenaatti.me , myyntineuvottelija Hannu Latva-Rasku, Ambientia Group Oy, p. 050 341 3532, hannu.latva-rask(at)ambientia.fi

kokeilut
suunnittelu
sähköinen asiointi